És íme, elérkeztünk a kétezres évekhez, ami már mindünk számára „megélt történelem”. Érdekes, megfigyelhető egy tendencia a rockzenében: minden évtized eleje hoz valami nagy robbanást, valami olyan változást, ami a rákövetkező tíz évre alapvetően rányomja a bélyegét. A 70-es években ez volt a punk, a 80-asokban az alternatív rock, a 90-es években pedig a grunge. A kétezres évek elején ez nem más, mint az indie.
- Az indie gyökerei természetesen ott vannak az elmúlt 40 év rockzenéjében, tehát nem egy teljesen új műfajról van szó, hanem számos stílus visszatértéről és fúziójáról. Szigorúan véve az indie az alternatív rock egy alműfaja. Eredetileg olyan rockzenét jelent, amit független lemezkiadók forgalmaznak, ugyanakkor a kétezres évektől sokkal inkább a művészi önállóságra törekvés, a kísérletezés definíciója a rockban.
- Nos, hogy tisztán lássuk, mi történt, kicsit még vissza kell nyúlnunk a 90-es évek második felére. Tehát az évtized meghatározó underground műfaja, a grunge hatalmas űrt hagyott maga után, és ezt az olyan populárisabb, melankolikusabb együttesek, mint például a Coldplay, nem tudták teljesen kitölteni. Már itt is voltak törekvések erre az olyan alműfajokkal, mint a post-rock és post-hardcore, de az igazán nagy áttörést a post-punk- vagy garage rock-revival jelentette. 2001-ben jelent meg a The Strokes debütalbuma Is This It címmel, melyet számos rangos zenei folyóirat az évtized lemezének választott – már csak ezért is illik ismerni. Arról nem is szólva, hogy gyakorlatilag ők nyitották meg az utat számos, ma már világsztár együttes előtt. Visszahozták a garage rockot a köztudatba, megmutatták, hogy az elmúlt évtizedek műfajainak vegyítéséből mennyire újszerű, friss hangzást lehet kihozni.
- És ami Amerikában a The Strokes, az a briteknél a The Libertines. Nem volt egy hosszú életű zenekar, mindössze két lemezt adtak ki, mégis meghatározóak tudtak lenni hazájukban. Ennek tükrében elég szomorú, hogy az énekes, Pete Doherty leginkább csak botrányai miatt tudott világszerte ismertté válni.
- Garage rock revivalban „utazott” még a The White Stripes, és a The Black Keys is, akik a punkot és a bluest vegyítették kisebb-nagyobb arányban a műfajjal, míg a The Hives inkább megmaradt a korai, nyersebb garage-nál. A post-punk revival vonalat erősítették az olyan bandák, mint a Placebo, az Interpol, a Franz Ferdinand, vagy a The Killers. Természetesen éles határvonal nem húzható közöttük, mindenhol vannak átnyúlások, de hát az indie bandák amúgy is elég nehezen definiálhatóak, pont ez itt a lényeg. Például a brit Muse-t szokás a neo-prog alműfajba sorolni, mégis, sajátos hangzásuk annyi stílus keveredéséből alakult ki, hogy a biztonsági játékosok egyszerűen alternatív/indie rockerekként utalnak rájuk. Az indie az évtized során még számos stílusra bomlott és nemcsak a rock, de a popzene is sokat merített belőle. De erről majd legközelebb.
- Az indie mellett számos más műfaj a kétezres években kapott szárnyra. Ilyen például az alternatív metál, melynek alapjait a Korn fektette le, de hatalmas mérföldkövet jelentett a System of a Down 2001-ben megjelent albuma, a Toxicity. Hasonló utat járt be a stoner metál, amely tulajdonképpen a 60-as évek pszichedelikus rockjának feltámasztása. Az úttörők a Kyuss és a Sleep voltak a 90-es években - a Kyuss jellegzetes stílusa máig emblematikus -, de igazi mainstream sikert végül a Queens of the Stone Age ért el a rákövetkező évtizedben. És ne feledkezzünk meg az emo-ról, amely jelentős fiatal rajongótáborral bírt már az előző évtizedben is, de az áttörést lényegében a Jimmy Eat World 2001-es Bleed American lemeze hozta el. Ugyanakkor az emo is egy elég komplex műfaj, egyes bandák a pop-punk felé húznak, mások inkább a hardcore vonulatot erősítik.
- Szintén a Korn és a Limp Bizkit nyomdokaiból indult ki a klasszikusnak számító heavy-metál, a grunge és a hip-hop elemeit ötvöző nu metál, ami az évtized első felében vált hihetetlenül népszerűvé, olyan nagy nevű együtteseket ismertetve meg a világgal, mint a Slipknot, a Papa Roach, a Disturbed vagy a Linkin Park. A műfaj ugyan csak tiszavirág-életű lett, hiszen 2005 után a régi nagyok is inkább eltolódtak a post-hardcore illetve az altermetál irányába, de a közös gyökér mindenképp belekerült a zenetörténelembe.
- Persze nem minden sikerműfaj volt új jövevény az évtized zenéjében. A pop-punk például ott folytatta a szárnyalását, ahol 1999-ben abbahagyta: az újonnan alakul Sum 41, a Simple Plan vagy a Good Charlotte sikerekben utolérte a szintén fáradhatatlan blink-182-t vagy az Offspringet, majd 2004-ben a Green Day robbantott akkorát az American Idiottal, hogy szerintem sokan még mindig fájlalják a füleiket. És bár az elmúlt években a műfaj rengeteget változott, a klasszikus kaliforniai punk háttérbe szorult, még mindig sikeresnek mondható. A punk halott, de reinkarnálódott, nem is egyszer.
Tracklist:
- Franz Ferdinand: This Fire
- Linkin Park: One Step Closer
- Interpol: Obstacle 1
- The Black Keys: Hard Row
- The Hives: Hate To Say I Told You So
- Slipknot: Duality
- The Strokes: Take It Or Leave It
- Audioslave: Cochise
- Queens of the Stone Age: You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire
- 3 Doors Down: When I'm Gone
- Jimmy Eat World: Sweetness
- Placebo: Black-Eyed
- System of a Down: Toxicity
- Coldplay: Shiver
- Puddle of Mudd: She Hates Me
- Green Day: American Idiot
- Sum 41: Still Waiting
- Papa Roach: Last Resort
- The Libertines: The Good Old Days
- The Killers: Jenny Was A Friend Of Mine
- Muse: Time Is Running Out
- The White Stripes: Dead Leaves and the Dirty Ground
- The Music: The Wall Get Smaller