Ebben a fejezetben pontot teszünk a 90-es évekre, áttekintjük az évtized második felének jelentős átalakulásait, új műfajainak kialakulását. És ez már tényleg annyira közel van mihozzánk, hogy az itt megjelent stílusok a mai napig léteznek, és ráadásul nagyon sikeresek. Ilyen kis távlatból már nagyon nehéz vonalat húzni az időben, pláne hogy a világgal együtt a zeneipar is felgyorsult: sokkal nagyobb sebességgel jelennek meg és tűnnek el együttesek, mint 30, 20 vagy akár 10 évvel korábban. Ezért elő fog fordulni, hogy kicsit át-átlógunk a 2000-es évek első pár esztendejébe, ezt kérlek nézzétek el nekünk.
Az elmúlt 10 évről és az ebben az időszakban feltört együttesekről majd rocktöri sorozatunk utolsó felvonásában fogunk bővebben beszélni, de néhányat már most meg fogunk említeni, ha azt akarjuk, hogy tényleg belelássunk az évtized zenéjébe. Lássuk hát a második évezred utolsó éveit!
- Kurt Cobain meghalt, a Pearl Jam három éves turnébojkottal tiltakozott a Ticketmaster nevű cég (szerintük) jogtalan üzletpolitikája ellen, a Soundgarden feloszlott, az Alice in Chains-ben énekesváltás történt, - a grunge haldoklott. Voltak ugyan, akik kitartottak, a brit Bush első két albuma a még viszonylag sikeresnek bizonyult (főleg Amerikában), de a sorsuk nekik is meg volt pecsételve.
- A nagy lemezcégek azonban nem akarták elhinni a grunge pénzgépezetének pusztulását: újabb és újabb, a grunge torzított gitárjaira épülő, de már sokkal mainstreamebb hangzásvilágú zenekarokat kezdtek szerződtetni. Az "öreg motorosok" csak lekicsinylően post-grungenak hívták ezt a stílust, ami kezdetben rengeteg más műfaj felé kacsintgatott. Aztán a feloszlott Nirvana egykori dobosa, Dave Grohl megalapította a Foo Fighters-t, bebetonozta a post-grunge alapjait, és a műfaj talán még népszerűbb lett elődjénél. Már nem csak Seattle környékén alakultak egymás után az ilyen együttesek, és a Foo Fighters nyomában a Collective Soul, a Three Days Grace vagy Alanis Morissette is feltörni látszott. És ugyan a népszerűsége a ezredfordulóra alábbhagyott, a reformjai szinte állandóvá váltak, a post-grunge még a mai napig az egyik legsikeresebb műfajnak tekinthető, amiből merítenek az együttesek.
- A post-grunge sikerének egyik legjellemzőbb példája, hogy a britpop is hanyatlásnak indult az évtized második felében, teret nyitva egy új brit stílusnak, amit - ki gondolta volna - post-britpopnak szokás nevezni. Ezek az együttesek már nem féltek a tradicionális brit rockot az Amerikából áramló irányzatokkal keverni, és ez már nem csak a szigetországban, hanem nemzetközi színtéren is jelentős sikereket hozott nekik. A Radiohead, a The Verve és a Stereophonics sikere pedig megnyitotta az utat egy 2000 júliusában debütáló új brit együttes, a Coldplay előtt...
- A grunge persze nem csak a post-grungenak nyújtott alapokat, hanem a heavy metállal és az industriallal összeszövődve létrehozott egy új metálstílust, az alternatív metált, ami (mint korábban annyi ilyen megnevezés) eleinte gyűjtőnévként szerepelt a köztudatban. A Rage Against the Machine, a Tool vagy a Deftones mind saját elképzeléseiket valósították meg, különböző stílusokra eltérő mértékben támaszkodva. Aztán ahogy teltek az évek, az újonnan alakuló együttesek már nem a korábbi évtizedek nagy öregjeiből, hanem belőlük kezdtek meríteni, és az alternatív metál leegyszerűsödött, belőle új, kisebb műfajok fakadtak és kialakult az a formája, amit ma is ismerünk.
- Az egyik ilyen újonnan kialakult műfaj a nu-metál lett, ami kezdetben egyet jelentett a Korn nevével. Aztán ahogy más, a hip-hopot, az elektronikus zenét előszeretettel ötvöző együttesek is elkezdtek feltűnni a stílus égisze alatt (mint például a Limp Bizkit, a System of a Down, a Slipknot), a nu-metálból ugyanolyan gyűjtőműfaj lett, mint az alternatív metálból. Érdekes ez a zenetörténelem, egyszerre szétágazó és átláthatatlan, ugyanakkor hihetetlenül logikusan egymásra épül.
- A pop-punk első hulláma hiába volt elképesztően sikeres az évtized első felében, még mindig egy bizonyos szubkultúra (a "deszkások", ahogy ma mondanánk) sajátjának számított. Aztán a Green Day kiadta a Nimrod című lemezét, rajta a Good Riddance (Time of Your Life) című dallal, ami a 90-es évek legnépszerűbb vígjátéksorozatának, a Seinfeld-nek a több mint 73 milliós nézettségű fináléja előtt leadott special episode búcsúmontázsának aláfestő zenéje lett, és a stílus népszerűsége exponenciális növekedésnek indult. A Green Day és a The Offspring rajongótábora többszörösére duzzadt, ők pedig mindent megtettek, hogy ez így is maradjon: az Offspring például a Conspiracy of One című lemezét egy nappal a megjelenése előtt ingyen elérhetővé tette Napster-en. A nyomukban aztán újabb és újabb együttesek törtek fel a csúcsra, köztük a Blink-182, a Lit, a Sum 41, a Good Charlotte, és egészen 2003-ig a kaliforniai punk megállíthatatlannak mutatkozott.
- A 90-es évek közepén a pop-punk és a 80-as évek ska-revivalja összeolvasztásával létrejött ska-punk is hihetetlen népszerűségnek örvendett. A Sublime 1996-os self titled albuma ötszörös platinalemez lett az Egyesült Államokban, ami elképesztő eredménynek számít, tekintve, hogy az együttes énekesének halála miatt turnéval se tudták megtámogatni az eladásokat.
- Ahogy az alterrock egyre nagyobb népszerűségnek kezdett örvendeni, az alternatív megnevezés kezdte elveszteni eredeti jelentését. Az évtized második felében azok az együttesek, akiknek nem sikerült az áttörés és egy nagyobb stúdióhoz leszerződés, elkezdték az indie megnevezést használni magukra. És ami eleinte az együttesek státuszát jelölő gyűjtőnév volt, az a kétezres években alakult önálló zenei stílussá, lényegében egy '98-ban alakult New York-i bandának köszönhetően. Ez volt a The Strokes, és a debütalbumuk alapjaiban határozza majd meg a következő évtized új rockzenei irányzatát. De erről legközelebb.
Tracklist:
- Third Eye Blind: Losing a Whole Year
- Blink-182: Dumpweed
- Bush: Machine Head
- Counting Crows: Mr. Jones
- Suede: Filmstar
- Foo Fighters: My Hero
- Pulp: Common People
- Nick Cave & the Bad Seeds: Red Right Hand
- Weezer: Falling For You
- Collective Soul: Precious Declaration
- Korn: Freak on a Leash
- The Smashing Pumpkins: Cherub Rock
- Lenny Kravitz: American Woman
- Bad Religion: Punk Rock Song
- Limp Bizkit: Take A Look Around
- Soundgarden: Fell On Black Days
- Sublime: Same In The End
- Matchbox Twenty: 3 A.M.
- Dave Matthews Band: So Much To Say
- The Black Crowes: Blackberry
- Goo Goo Dolls: Iris