2010. december 4.
Nem tudom, idén kinek mit hozott a Mikulás - nekem az (egyik) kedvenc együttesem fellépését. Hihetetlennek tűnt, hogy tényleg eljönnek Bécsbe és nem volt valami könnyű jegyet szerezni a koncertre... Végül pár héttel ezelőtt mégis sikerült, és ha már így alakult, nem hagylak Titeket beszámoló nélkül. Viszont már most szólok: kilométer hosszú, szélsőséges megnyilvánulásoktól cseppet sem mentes leírás következik :) Elöljáróban csak annyit, hogy nem csalódtam, fantasztikus buli volt. De kezdjük az elején:
Azt hiszem, még soha nem jutottam be koncertre ilyen gyorsan – úgy értem, több ezres koncertre. Az történt ugyanis, hogy a Stadthalle építésekor megoldották, hogy aki kocsival érkezik, az a mélygarázsból pár lépcsőforduló megtételével, az utca érintése nélkül be tudjon menni a stadionba. És külön pacsi a szervezőknek, hogy azt a bejáratot is megnyitották. Szóval lehámoztuk a több rétegnyi pulóvert-kabátot magukról, a kocsiban hagytuk, és kényelmesen, sorban állás és fagyoskodás nélkül köbö 3 perc alatt bejutottunk. Ahogy beléptünk, a barátnőmmel összekapaszkodtunk és kitört belőlünk a nevetés – nem akartuk elhinni, hogy már bent is vagyunk. Azért ez, lássuk be, nem semmi.
A bejegyzés még nem ért véget, folytatódik a tovább mögött.
Ezután besétáltunk a küzdőtérre, ugyanis szerencsére oda szólt a jegyünk (most komolyan, hogy lehet ülve végignézni egy KoL koncertet?!). A Stadthalle nagy arénája 16 ezer ember befogadására alkalmas, szóval szép nagy terem, nagyobb, mint a mi Sportarénánk, bár itt a színpaddal szemben nincsenek ülések. Két érdekesség talán említést érdemel: az egyik, hogy a küzdőtér szintjén néhány olyan büfét is elhelyeztek, amelyek az azt körülvevő külső folyosóról és belülről is megközelíthetőek. A másik, hogy szintén ezen a szinten körben rendkívül praktikus, lenyitható üléssorok találhatók, melyek használaton kívül a plafon alá vannak csúsztatva.No de ennyit az arénáról, amely közben szép lassan kezdett megtelni, és az előzenekar is belecsapott a húrokba. A The Whigs nevű, szintén amerikai banda egész jó dalokat nyomott, és a közönség rendkívül szimpatikus módon értékelte is az erőfeszítésüket. Persze ahogy telt az idő, már nem voltak annyira lelkesek, de hát ez érthető: a koncert kezdete fél 8-ra volt meghirdetve, és egy órával később még javában az előzenekar volt a színpadon.
Aztán végre, 9-kor elkezdődött, és ekkor jött el az a pont, amikor az aréna kívülről nézve holtbiztosan kidudorodott. Azért azt tudni kell, hogy a jegyek nagyjából egy óra alatt fogytak el erre a koncertre, szóval full teltház várta a Kings of Leont. Én direkt nem néztem meg előre, milyen számok lesznek, hadd legyen meglepetés, de azért arra számítani lehetett, hogy a most megjelent album dalai lesznek előtérben. És meg is leptek, hogy a Crawl-lal kezdtek, rögtön utána pedig következett a Molly's Chambers, ami még a legelső albumuk egyik száma. Végül a programban szereplő 19-ből 7 dalt játszottak az új korongról, a többit pedig kiegyensúlyozottan válogatták a korábbiakról (itt meg tudjátok nézni a setlistet). Nekem a legnagyobb örömet a The Bucket-tel szerezték, mostanában az a kedvenc dalom az együttestől.
Hogy milyen őket élőben hallgatni? Döbbenetes, a szó legszorosabb értelmében. Arról van szó ugyanis, hogy egyetlen egy lemezükről sem derül ki számos hallgatás után sem, hogy ezek a dalok milyen kivételesen jól szólnak koncerten. Az az érzése támad az embernek, hogy erre termettek, és korábban sosem mondtam volna a Kings of Leonra, hogy stadionrock együttes, de higgyétek el, talán ez a legnagyobb erősségük, és ez lehet egyik nagy titkuk. A gitárok olyan nyersek, mint egy végbeli garázsrock bandánál, Caleb rekedtes éneke rajtuk a korona, és ez az egész hangzás együtt egyszerűen csontig hatoló. Meg merem kockáztatni, hogy akár nulla előismerettel is teremnek újabb és újabb rajongók egy-egy ilyen fellépés hatására.
Bevallom, azért ebből valamit megéreztem a tavalyi londoni koncertfelvételüket hallgatva, ezért is nem aggódtam, hogy az új album dalai még nem igazán „jöttek át” nekem. És tényleg, ezek a számok bizony működnek. Tévednek azok, akik azt mondják, hogy a Come Around Sundown egy kényelmes lemez, biztonsági játék, mert nem, nem az. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a Mary milyen bátor húzás, mert a maga nyersességével jobban illene az első albumjaik valamelyikére, a No Money gitárjai bizony rendesen büntetnek, és a Back Down South… nos, elkapott. Most már érzem ezt az albumot is.
A közönség természetesen becsülettel végigüvöltötte az összes számot, de teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy a többség az előző, Only by the Night című lemezüket szereti a legjobban. Itt most elárulok valamit: hiába a Use Somebody az egyik legnagyobb slágerük, hiába nyertek vele Grammyt, nálam sosem volt a kedvencek között. De az feledhetetlen, milyen érzés volt ott állni abban a tízezres tömegben, amely teli torokból együtt énekli Calebbel, hogy „You know that I could use somebody”… Szóval rájöttem, egyszerűen nem tudnának olyan számot előadni koncerten, ami ne tetszene, ne ragadna magával.
16 szám, 3 ráadás, fájdalmasan szűk másfél óra, és vége is volt. Búcsúzóul némi tűzijátékot kaptunk (most már azért a tavalyihoz képest kicsit látványosabb volt a színpadtechnika), és pár percre rá már sodródtunk is kifelé a tömeggel. A kijutás majdnem olyan gyorsan ment, mint a bejutás, köszönhetően annak, hogy előre ki lehetett fizetni a parkolási díjat, így nem kellett az automatánál sem tülekedni. Hazafelé az autóban, még mindig a koncert hatása alatt hirtelen rádöbbentem valamire: a rockzene új üstököseit hallottam, merthogy ezek a fiúk bizony világsztárok lesznek. Most még csak ennek a kapujában állnak, de hamarosan mindenki megismeri őket. Hihetetlenül tehetségesek, és rendkívül sok potenciál van még bennük. Remélem, már nem sokat kell rá várni, hogy a magyar közönség is felfedezze őket magának, és a Sportaréna első sorában tombolhassak az itthoni Kings of Leon koncerten.
A képekért nagy köszönet Cathynek!