Elég rég vettük fel a porból fikcionális rocktöri könyvünket, de most folytatjuk, hiszen elérkeztünk egy olyan évtizedhez, ami minden tekintetben nagyon közel van hozzánk - a 90-es évek óta beszélhetünk ugyanis a modern rockzenéről, arról a stílusról, ami többé-kevésbé napjaink zenéjét is a legjobban meghatározza. De lássuk, hogy is jutottunk el mindehhez:
- Az évtized kezdetére a rockzenét a teljesen populárissá vált hard rock és hajmetál határozta meg, köszönhetően az egyre nagyobb sikernek örvendő MTV-nek. Ezzel szemben a 80-as évek alternatív rockja egyre elismertebb, mainstream műfajjá vált, ezt nagyban segítette az évtized elején bombaként berobbanó grunge.
- A seattle környékén kialakult és elterjedt grunge tökéletesen vegyítette a hardcore punk, a heavy metal és az indie elemeit, létrehozva egy olyan műfajt, amelyet az iszonyatosan torzított elektronikus gitár határozott meg. 1991-ig szépen, csendben bújtak meg, amikor is megjelent a Nirvana legelső, Smells Like Teen Spirit című kislemeze, amely hatalmas közönségsikert hozott a műfajnak.
- A Nirvana nyomában nőtt ki a Pearl Jam, a Soundgarden, és az Alice in Chains is, az egész zenésztársadalom leborult a lábaik előtt. Aztán 1994-ben történt valami: Kurt Cobain öngyilkos lett, és ez olyannyira sokkolóan hatott a rockzenei világra, hogy nem csak a Nirvana, hanem a műfaj halálát is jelentette. Egészen az évtized végéig, amikor is az együttesek kezdték újra felfedezni a grunge-t, de már nem mint önálló műfajt, hanem egy olyan, erős építőelemet, amely a mai napig meghatározza a modern rockzenét
- A meggyengült grunge megüresedett helyét az alterrock más irányzatai foglalták el, amelyek, amelyek végleg átvették a korszak zenéjének meghatározó szerepét. A legismertebb mind közül talán a Britpop volt, ami a britek első lépése volt az amerikai grunge elleni "háborúban". A Blur, az Oasis vagy a Suede a glam rockhoz és a múlt nagy brit zenészeihez nyúlt vissza, ahhoz a korhoz, amikor a szigetország határozta meg a világ zenei ízlését. Érdekesség, hogy az Amerika elleni háború elég gyorsan belső csatározássá alakult, ami odáig fajult, hogy a stílus két legnagyobbja, a Blur és az Oasis még a kislemezeik megjelenését is egy napra időzítette. A harcból a Blur került ki győztesen, de sikere nem sokáig tartott, az Oasis szépen lassan átvette a vezetést, és 2009-es feloszlásáig az egyik legismertebb modern brit együttes lett.
- A zenei fúziók voltak azok, amik szintén meghatározták a 90-es éveket. Az egyre népszerűbbé váló hip-hop és a rockzene első egyesítése már a Faith No More-nak is sikerült 1989-ben, de a sikeren felbuzdulva indult meg a rap-rock műfaj igazi térhódítása: a Rage Against the Machine és a Red Hot Chili Peppers nem csak köztudatba hozta, hanem a saját szájízére is formálta, előbbi a metál, utóbbi a funk elemeit melléemelve, ezzel rögtön tovább differenciálva a műfajt. Ugyanis a fejlődés nem állt meg a 80-as évek sikerstílusainak fúziójánál: többször a legkisebb változtatások is új irányzatokat, stílusokat teremtettek. A rap-rockból szépen lassan rap-metál lett, ami aztán az évtized második felére egy teljesen más műfajjá alakult, de erről később.
- Hasonlóan alakult ki a klasszikus heavymetálból a lassú, melodikus dallamokkal hihetetlen sikert elérő Dream Theater nyomában kialakult progresszív metál, a lassabb, barokkosabb elemekből építkező doom-metál, valamint az ezt és a psychedelic, a blues és a klasszikus hard rockot ötvöző stoner rock. A death és a skandináv black metal ugyan stílusából adódóan nem ért el nagy mainstream sikert, ugyancsak innen datáljuk első megjelenésüket. Ugyanakkor a klasszikus metálzene alternatívájaként az elektronikus zene elemeinek, a szintetizátoroknak és a dobgépeknek az ötvözésével az agresszív és provokatív industrial rock egyre nagyobb sikereket ért el, főleg a Nine Inch Nails és a Ministry révén.
- 1991-ben pedig elindult még egy olyan stílus térhódítása, ami szintén ebben az évtizedben élte virágkorát, ez pedig a pop-punk vagy más nevén kaliforniai punk volt. A 70-es évek klasszikus punkbandáinak és a teret hódító alterrock keveréséből létrejövő műfaj a populáris dallamok és a pörgősen bömbölő gitárok használatával hihetetlen sikereket ért el már indulásánál is, de amikor a Green Day 1994-ben egy nagy kiadóhoz szerződött és kiadta Dookie című lemezét, már nem volt megállás. A főleg lázadó fiatalokból álló közönség kizárólag sajátjának tekintette az új stílust, és a The Offspring Smash-e valamint a Weezer self-titled debütalbuma csak rátett erre az érzésre. A műfaj 1997-re ért a csúcsára, amikor is egy új punkhullám kezdte átvenni az irányítást, de erről bővebben a következő fejezetben olvashattok.
Tracklist:
- The Offspring: Come Out and Play
- Blur: Song 2
- Nirvana: Come As You Are
- U2: Who's Gonna Ride Your Wild Horses
- The Cranberries: Ridiculous Thoughts
- Body Count: Born Dead
- Green Day: When I Come Around
- Rage Against the Machine: Killing in the Name
- Pearl Jam: Even Flow
- Pantera: Cowboys From Hell
- Oasis: Don't Look Back In Anger
- Nine Inch Nails: Every Day Is Exactly The Same
- Alanis Morisette: Head Over Feet
- Radiohead: Creep
- Alice in Chains: Down In A Hole
- Red Hot Chili Peppers: Give It Away
- Beck: Loser
- Stone Temple Pilots: Interstate Love Song
- Ministry: Jesus Built My Hotrod
- Dream Theater: Another Day